تست های تناسب معنایی
3) راستی آور که شوی رستگار/ راستی از تو ظفر از کردگار
4) نقشم از مصلحت چنان آمد/ از کژی راستی کمان آمد
2) مفهوم عبارت «راست باز و پاک باز و امیر باش» با همه گزینه ها به جز گزینه ……… ارتباط معنایی دارد.
1) راستی کن اندرین رسته/ نشوی جز به راستی رسته
2) نقش کژ محو کن ز تخته دل/ تا شود کشف بر تو هر مشکل
3) راستی خانم فیروزه بواسحاقی/ خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود
4) راستی را بقا کلید آمد/ معجز از بحر آن پدید آمد
5) در خیال دروغ بی مددی است/ راستی حکم نامه ابدی است
6) هرکه او پیشه راستی دارد/ نقد معنی در آستی دارد
3) حکایت «مستوجب آتش» از اسرار التوحید «زنی نادانسته، خاکستر از بام بینداخت. به جامه شیخ ابوسعید رسید. گفت: کسی که مستوجب آتش بود به خاکستر باز و قناعت کنند بسیار شکر واجب آید.» با کدام بیت تناسب ندارد؟ (مفهوم: تواضع و فروتنی خداشناسی است.)
1) غم زیردستان بخور زینهار/ بترس از زبردستی روزگار
2) ز مغرور دیناره دین مجوی/ خدابینی از خویشتن بین مجوی
3) که ای نفس من درخور آتشم/ به خاکستری روی در هم کشم
4) بزرگان نکردند در خود نگاه/ خدابینی از خویشتن بین مخواه
5) طریقت جز این نیست درویش را/ که افکنده دارد تن خویش را
6) حافظ افتادگی از دست مده زان که حسود/ عرض و مال و دل و دین در سر مغروری کرد
4) عبارت «مرد آن بود که در میان خلق بنشیند و برخیزد و ستدوداد کند و یک لحظه از خدای غافل نباشد.» با مفهوم کدام بیت تناسب دارد؟
1) بگفت آن جا پری رویان نغزند/ چو گل بسیار شد پیلان بلغزند
2) نیست باز آمدن از فکر و خیال تو مرا/ با رفیقان موافق سفر دور خوش است
3) نهفته باش ز مردم، که خلق دیو رهند/ فرشته اوست که از چشم خلق پنهان است
4) در صحبت خلق جز پریشانی نیست/ کنجی بنشین و جز قناعت مطلب
5) کدام بیت با عبارت «به قول مردمان خطی بر وی فرو نتوان کشید» ارتباط معنایی دارد؟
1) بداندیش مردم به جز بد ندید/ بیفتاد و عاجزتر از خود ندید
2) همه عیب خلق دیدن نه مروت است و مردی/ نگهی به خویشتن کن که تو هم گناه داری
3) نیک و بد چون همی بباید مرد/ خنک آن کس که گوی نیکی برد
4) نکویی با بدان کردن چنان است/ که بد کردن به جای نیک مردان
6) حکایت «بهترین خلق» با کدام گزینه تناسب ندارد؟
1) در شناسایی مکن تعجیل، طالب زان که من/ هرکه را کافر گمان بردم مسلمان یافتم
2) کنون تا یقینت نگردد گناه/ به گفتار دشمن گزندش مخواه
3) طاعت ار دست نیاید گنهی باید کرد/ در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد
4) ولیکن به گفتار خام کهان/ نشاید کشیدن قلم بر مهان
7) کدام بیت نسبت به سایر ابیات پیامی متفاوت دارد؟
1) چرا گوید آن چیز در خفته مرد/ که گر فاش گردد شود روی زرد
2) پسِ کس نگوییم چیزی نهفت/ که در پیش رویش نیاریم گفت
3) چه گفت آن سخن گوی پاسخ نیوش/ که دیوار دارد به گفتار گوش
4) آن را که بود مغز و خرد، خاموش است/ از کاسه پر، صدا نیاید بیرون
5) مکن پیش دیوار غیبت بسی/ بود کز پسش گوش دارد کسی
6) لب مگشا گرچه در او نوش هاست/ کز پس دیوار بسی گوش هاست
8) بیت «درون دلت شهر بند است راز/ نگر تا نبیند درِ شهر باز» با کدام بیت ارتباط معنایی ندارد؟
1) سخن دیوِ بندی است در چاه دل/ به بالای کام و زبانش مهل
2) سخن تا نگویی بر او دست هست/ چو گفته شود یابد او بر تو دست
3) چو مردم سخن گفت باید به هوش/ وگرنه شدن چون بهایم خموش
4) ای سلیم آب ز سرچشمه بیند/ که چون پر شد نتوان بستن جوی
9) مفهوم کلی کدام گزینه با بیت زیر تناسب دارد؟
|
وا نگردد از ره آن تیر ای پسر |
|
بند باید کرد سیلی راز سر |
1) نباید سخن گفت ناساخته/ نشاید بریدن نینداخته
2) کم گوی و گزیده گوی چون در/ تا ز اندک تو جهان شود پر
3) کم آوز هرگز نبینی خجل/ جوی مشک بهتر که یک توده گل
4) بی کمالی های انسان از سخن پیدا شود/ پسته بی مغز چون لب واکند رسوا شود
10) کدام بیت با سایر ابیات تناسب معنایی ندارد؟
1) دل هر ذره را که بشکافی/ آفتابیش در میان بینی
2) ز آب بی رنگ صد هزاران رنگ/ لاله و گل نگر در آن گلزار
3) یار بی پرده از در و دیوار/ در تجلی است یا اولی الابصار
4) بیدلی در هم احوال خدا با او بود/ او نمی دیدش و از دور خدایا می کرد
5) به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست/ عاشقم بر همه عالم که هم عالم از اوست
6) اگر یک قطره را دل برشکافی/ برون آید از آن صد بحر صافی
7) کدام برگ درخت است اگر نظر داری/ که سرّ صنع الهی بر او نه مکتوب است
11) کدام بیت مفهوم «کلُّ اناءٍ یترشح بما فیه» را در بردارد؟
1) که نخواهد همیشه باز آید/ به سلامت ز چشمه سار سبو؟
2) کاسه چینی که صدا می کند/ راز دل خویش ادا می کند
3) موج زند سینه که تا لب بود/ کوزه بریزد چو لبالب بود
4) آینه ات دانی چرا غمّاز نیست/ زان که زنگار از رخش ممتاز نیست
12) همه ابیات با بیت «بی کمالی های انسان از سخن پیدا شود/ پسته بی مغز چون لب واکند رسوا شود» تناسب معنایی دارد به جز ………
1) باطنش همچو پشت آیینه بود/ ظاهر هرکه صافتر دیدم
2) حال متکلم از کلامش پیداست/ از کوزه همان برون تراود که در اوست
3) سخن پیدا کند کز من و تو مردم کیست/ که بی سخن من و تو هر دو نقش دیواریم
4) گر درونت بد است گفتت بد/ ور درون تو خوب گفتت خوب
13) اتکای به نفس و عدم وابستگی به اصل و نسب در کدام بیت مشهود نیست؟
1) گوهر نمای جوهر ذاتی خویش باش/ خاکش به سر که زنده به نام پدر بود
2) گرد نام پدر چه می گردی/ پدر خویش باش اگر مردی
3) هنر کی بود تا نباشد گهر/ نژاده کسی دیده ای بی هنر؟
4) پارسا باش و نسبت از خود کن/ پارسازادگی ادب نبود
14) آیه «قل کل یعمل علی شاکلته» با کدام بیت تناسب دارد؟ (هر کسی مطابق سرشت خود کار می کند.)
1) هر کسی از ظن خود شد یار من/ از درون من نجست اسرار من
2) منی چون بپیوست با کردگار/ شکست اندر آورد و برگشت کار
3) به یزدان هر آن کس که شد ناسپاس/ به دلش اندر آید ز هرسو هراس
4) هر کسی را بهر کاری ساختند/ میل آن را در دلش انداختند
15) مفهوم بیت «هر کسی را سیرتی بنهاده ام/ هر کسی را اصطلاحی داده ام» با کدام بیت متناسب نیست؟
1) حسد چه می بری ای سست نظم بر حافظ/ قبول خاطر و لطف سخن خداداد است
2) عاشق همه دم فکر غم دوست کند/ معشوق کرشمه ای که نیکوست کند
3) به هرکه هرچه سزاوار بود بخشیدند/ سکندر آینه و خضر آب حیوان یافت
4) مدبری که به گل نکهت و به گِل جان دارد/ به هرکه هرچه سزا دید عاقبت آن داد
5) هرکه در این بزم مقرب تر است/ جام بلا بیشترش می دهند
16) مفهوم بیت «اصبحت امیراً و امسیتُ اسیراً» با کدام بیت متناسب نیست؟
1) اکنون به دام صد غم و صد محنتم اسیر/ آن مرغ خوشدلی که تو دیدی پرید و رفت
2) امروز خنده طرح به گلزار می دهد/ آن روز شوم رفت که صائب ملال داشت
3) آن روزگار کو که مرا یار، یار بود/ دل بر کنار از این غم و او در کنار بود
4) روزم به آخر آمد و روزی نزاد نیز/ زان گونه روزگار که آن روزگار بود
پاسخ نامه سؤالات تناسب معنایی
|
شماره سؤال |
شماره گزینه صحیح |
شماره سؤال |
شماره گزینه صحیح |
|
1- |
4 |
2- |
3 |
|
3- |
1 |
4- |
2 |
|
5- |
2 |
6- |
3 |
|
7- |
4 |
8- |
3 |
|
9- |
1 |
10- |
4 |
|
11- |
2 |
12- |
1 |
|
13- |
3 |
14- |
4 |
|
15- |
1 |
16- |
2 |
ادبی آموزشی