خدایان یونان

یكی از زمینه های فكری كه تاثیر تعیین كننده در ساختمان اجتماعی و روابط میان انسانهای هر جامعه داراست، مدل های - دقیق یا نا دقیق - ولی ایده آلیزه شده از جوامع، طرز رفتار، افراد و شخصیت هائیست كه اعضا آن جامعه بیش از همه با آن آشنا هستند (مثال رفتار علی ابن ابوطالب در زمان خلافت خود).
بخشی از این مدل ها آنهائی هستند كه انسان ها از طریق مذهب با آنها آشنا میشوند. این مدل ها كه در دوران كودكی در ذهن غالب مردم هر جامعه جا میگیرند، در زیر بنای فكری و اجتماعی بعدی انسان های مزبور نقش بازی می كنند.
برای مثال در کشور ما ''خدا''، صفات، خصوصیات و قدر قدرتی او در اذهان مردم جای خود را باز كرده است. شاید بتوان از این طریق توضیح داد كه چرا پادشاهان ایران خود را با عنوان ''سایه خدا'' و ''ظل الله'' معرفی می كردند. آنان می خواستند از این طریق خط موازی میان قدرقدرتی و برتری های خود و قدرت و بر تری های ''خدا'' ترسیم كنند...............................

ادامه نوشته

نون والقلم ومایسطرون

قلم؛ رمزنوراست و طراوت بهارانه کلمات سبز سرزمین معنا.قلم ؛
قیام قامت احساس است و قیامت ستبرایمان وراستی .قلم ؛ رسالت بارش باران شوراست
وسرود حماسی معرفت وزمزمه بیداری وپاکی ...........
ادامه نوشته

حکایتی از قابوسنامه و معادل آن در دیوان ایرج میرزا

گویند روزی "فلاطُن" نشسته بود ، با خاصان شهر، مردی به سلام او اندر آمد و بنشست و از هر نوع سخنی همی گفت در میانه سخن گفت: ای حکیم امروز فلان مرد را دیدم که سخن تو می گفت و تو را دعا و ثنا همی گفت و می گفت افلاطن بزرگوار مردی است که هرگز کس چنو نبوده است و نباشد..................

ادامه نوشته

تکه ای که دوست نداری!؟

شیوانا صبح زود از مقابل مغازه نانوایی عبور می کرد. دید نانوا عمدا مقداری آرد ارزان جو را با آرد مرغوب گندم مخلوط می کند تا در طول روز به مردم به اسم نان مرغوب گندم بفروشد و سود بیشتری به دست آورد. شیوانا از مرد نانوا پرسید:" آیا دوست داری با آن بخش از وجودت که به تو دستور این کار را داد و الآن مشغول انجام این کار است تمام عمر همنشین باشی!؟"................
ادامه نوشته

روش تدریس مجموعه زبان فارسي

زبان فارسی و مخاطبان: زبان فارسی در کشورهای جهان در سطوح متفاوتی تدریس می‌شود. دانشجویان این رشته، حتّی در یک کلاس واحد، دارای انگیزه‌ها و علاقه‌های متنوعی می‌باشند. مدّت‌زمان آموزش و میزان کار زبان‌آموزان متغیّر است. محیط‌های زبانی از نظر تکلّم زبان فارسی و ارتباط با ایرانیان و فارسی‌زبانان شباهت زیادی با یکدیگر ندارند و ميزان تسلط و مهارت استادان نيز تفاوت زیادی باهم دارد. ازاین‌رو ضروری است برای هرگروه از زبان‌آموزانی که دارای شرایط یکسان هستند کتاب آموزشی ویژه‌ای تألیف شود امّا چنین امکانی، دست کم در حال حاضر، وجود ندارد.................

ادامه نوشته

طرح درس ادبيات فارسي 3 ( رستم و اسفنديار )

به نام خداوند جان و خرد

مشخّصات كلّي

نام درس:  رزم رستم و اسفنديار       نام كتاب : ادبيات فارسي 3       كلاس:سوم  دبيرستان          صفحات كتاب :  12،11،10،9

زمان تدريس :       90دقيقه      نام دبير : حميد رضا نقي پور     نام واحد آموزشي :  دبيرستان آفاق   

منطقه ي آموزش و پرورش : ناحيه ي يك كرج

 

هدف ها

هدف های كلّي درس :  1- آشنايي با عناصر حماسه و اشعار حماسي 

                               2 -آشنايي دانش آموزان با شاهنامه و رزم رستم و اسفنديار                                    

هدف های  جزئي :       1- آشنايي با شخصيت رستم در شاهنامه

                          2- آشنايي با شخصيت اسفنديار در شاهنامه  

                                3- آشنايي با نقش زال در نبرد رستم و اسفنديار و نيز جزئيات جنگ دو پهلوان  

هدف رفتاري در پايان جلسه انتظار مي رود كه دانش آموزان بتوانند :

1- حماسه را تعريف كنند و عناصر آن را نام ببرند .( حيطه ي  شناختي – دانش )

2- معني و مفهوم اشعار فردوسي را بيان كنند  . ( " – درك و فهم )

3-   كلمات اصيل فارسي در شاهنامه را در گفتار و نوشتار خود به كار ببرند  . " " – كاربرد )

4- به شاهنامه و فردوسي و فرهنگ اصيل ايراني علاقه مند شوند  .( " عاطفي– دريافت )

5- در بحث كلاسي شركت و در باره ي نقش فردوسي در حفظ زبان و فرهنگ فارسي گفتگو كنند  . ( " " – واكنش )

6- در باره پژوهش در باب آثار حماسي ايراني و مقايسه ي آن ها با حماسه هاي ديگر كشورها پيشنهاد دهند . ( " " – ارزشگذاري )

روش تدريس و وسايل مورد نياز

مواد و وسايل كمك آ موزشي : تخته ، ماژيك ، كتاب درسي ، ، سي دي ، تلويزيون ، ويديو و پوستر هاي مناسب

روش تدريس : سخنراني و استفاده از وسايل سمعي – بصري

 

الگوي نوين فرايند يادگيري و ياد دهي : بحث گروهي ، استفاده از فيلم ،عكس و ...

 

 

زمان بندي

 

 

دقيقه

فعاليت هاي قبل از شروع

آغازي : شروع كلاس با نام خداوند بزرگ ، سلام ، احوال پرسي ، نصب پوستر بر روي ديوار كلاس ، حضور و غياب ،  نوشتن کلام هفته ، بررسی تکالیف دانش آموزان ، نام گذاري گروه ها ، مشخص كردن دستياران

5

ارزشيابي تشخيصي : ( طرح پرسش هايي از درس گذشته )

1-آثار سعدي كدامند ؟

2- گلستان سعدي داراي چه نوع نثري است  ؟ 

3-  قلب اشعار موجود در ديباچه ي گلستان سعدي كدام است  ؟ 

4- معني واژه هاي مزيد ، ممد ، تضرّع ، اعراض، باسق ، فايق ، وسيم را بگوييد . 

5- در بيت ( مه طاسك گردن سمندت      شب طرّه ي پرچم سياهت ) چه آرايه هايي آمده است  ؟

6- شهرت جمال الدين عبد الرزاق در سرودن كدام شعر است ؟

 7- تركيب بند چه نوع قالبي است  ؟

8-  بيت ( خورده است خدا زروي تعظيم        سوگند به روي همچو ماهت ) به كدام آيه ي قرآن اشاره دارد  ؟

 

 

 

10

ارزشيابي ورودي :

1- آثر بزرگ ادبي جهان از نظر محتوا به چند دسته تقسيم مي شوند ؟

2- ادبيات حماسي را تعريف كنيد  .

3- آيا تاكنون نام اثري از آثار حماسي را شنيده ايد  ؟

4-  چند شخصيت معروف حماسي در شاهنامه را مي شناسيد  ؟

آماده سازي : براي ايجاد علاقه

1- فيلم كوتاه نمايش داده شود.

2- پيشينه ي رستم و اسفنديار بيان مي شود . 

3- نقش نمادين رستم و لسفنديار توضيح داده مي شود  .

10

ارائه ي درس جديد

1- خواندن شعر درس

2- نمايش مرحله به مرحله فيلم درس و بيان ريزه كاري ها و آرايه هاي اشعار

3- معني لغات با همكاري دانش آموزان

4- بیان معني ابيات با هم فكري دانش آموزان 

5- تشخيص قافيه و رديف اشعار به وسيله ي دانش آموزان  

50

ارزشيابي تكويني يا مرحله اي

از دانش آموزان انتظار مي رود : 1- بيان حماسي فردوسي و تفاوت آن با بيان هاي غنايي را بدانند .

                                                          2- زمينه هاي حماسي را در داستان نبرد رستم و اسفنديار بيان كنند

                                                           3 - معني اشعار فردوسي را بيان كند .  

                                                           5- آرايه ي اغراق  را توضيح دهند .

                                                           6 – پیام های اخلاقی و تربیتی درس بیان کنند. 

                                                   7- سبك خراساني  را توضیح دهند .

                                                             8- ارتباط معنایی ابیات درس را با اشعار شاعران دیگر تشخیص

                                                                 دهند .                             

 

ارزشيابي تكميلي

1- درون مايه ي داستان نبرد رستم و اسفنديار برخورد چه عناصري است  ؟

2- وجود سيمرغ و اسفنديار رويين تن مربوط به كدام زمينه ي حماسه است  ؟

3- اغراق چيست ؟

4- معني واژه هاي فتراك ، گبر ، برگستوان ، هماورد ، دوال ، لابه ، مجمر چيست  ؟

5- مصراع ( به باد افره اين گناهم مگير ) به چه معني است  ؟

6- زال در داستان نبرد رستم و اسفنديار چه نقشي دارد  ؟

7- سگزي در مصراع ( فراموش كردي تو سگزي مگر ) به چه معني است ؟

8-  معني مصراع ( خرد را مكن با دل اندر مغاك) چيست ؟

9- در بيت ظ( بيامد چنان تا لب هيرمند    همه دل پر از باد و لب پر زپند ) چه آرايه هايي آمده است  ؟

10- مناسب ترين آرايه براي خلق صحنه هاي حماسي كدام است  ؟

10

فعاليت هاي خارج از كلاس

تكاليف هفته ي آينده :                                                                                                                                                             5

1- پاسخ خود آزمايي ها را بنويسيد .

2-  آثار حماسي فارسي را معرفي كنيد .

3-  تفاوت جنگ هاي رستم و سهراب را با جنگ رستم با اسفنديار بيان كنيد .

طرح درس سالانه درس زبان فارسی ۳

ماه

هفته

درس

عنوان دروس

 

مهر

اول

 

مرور مطالب زبان فارسی 2

دوم

اول

قواعد ترکیب

سوم

دوم

جمله/ بیاموزیم

چهارم

سوم

ویرایش/ بیاموزیم

 

آبان

اول

چهارم

واحد های زبر زنجیری /بیاموزیم

دوم

پنجم

املای «همزه» در فارسی

سوم

ششم

مطابقت نهاد وفعل /بیاموزیم

چهارم

هفتم

نگارش تشریحی/بیاموزیم

 

آذر

اول

هشتم

گروه فعلی/ بیاموزیم

دوم

نهم

زندگی نامه نویسی/بیاموزیم

سوم

دهم

جمله ساده و اجزای آن/بیاموزیم

چهارم

یازدهم

نا مطابق های املایی

 

دی

اول

دوازدهم

بازگردانی،باز نویسی/بیاموزیم

دوم

 

امتحانات دی ماه

 

امتحانات دی ماه

سوم

چهارم

 

بهمن

اول

سیزدهم

نظام معنایی زبان/بیاموزیم

دوم

چهاردهم

گروه اسمی (1)/بیاموزیم

سوم

پانزدهم

آشنایی با نوشته های ادبی

چهارم

شانزدهم

گروه اسمی (2)

 

اسفند

اول

هفدهم

طنز پردازی/ بیاموزیم

دوم

هیجدهم

ساختمان واژه(1)/بیاموزیم

سوم

نوزدهم

کلمات دخیل در املای فارسی (1)

چهارم

بیستم

مرجع شناسی

 

فروردین

اول

تعطیلات عیدنوروز

تعطیلات عید نوروز(تذکر:درس بیست و سوم اسناد ونوشته های حقوقی  حذف شده است)

دوم

 سوم

بیست ویکم

ساختمان واژه (2)/ بیاموزیم

چهارم

بیست ودوم

نقش های زبان /بیاموزیم

 

اردیبهشت

 

 

اول

بیست وسوم

بیاموزیم/ امتحان از دروس قبل

دوم

بیست وچهارم

کلمات دخیل در املای فارسی

سوم

بیست وپنجم

ساختمان واژه (3)/بیاموزیم

چهارم

 

امتحان از دروس ترم دوم

طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 2

-طرح درس :

 ادبیات فارسی 2

نام و نام خانوادگی  مدرس :

 زیبا سادات باقریان

پایه :

 دوم دبیرستان

رشته :

کلیه رشته ها

سال تحصیلی :

 1388-1387

دبیرستان دخترانه امام رضا (ع )

   (ناحیه 4)

هدف کلی درس: آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان

آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها

توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال

ماهها

هفته ها

جلسه

روز

تاریخ

درس

موضوع و عنوان درس

هدف ویژه درس

فعالیت های دیگر

مهر

 

 

هفته اول

 

1

شنبه

6/7/87

 

 

درس اول

 

 

 

الهی

همای رحمت

آشنایی با ادب گذشته

آشنایی با نثر عارفانه  

آشنایی با نثر مسجع

آشنایی با غزل شور انگیز شهریار در وصف مولای متقیان

آشنا یی دانش آموزان با شیوه ی همیاری

گروه بندی دانش آموزان

توضیحاتی در باره ی کلیات ادبی

 

 

 

هفته دوم

 

2

شنبه

13/7/87

 

 

 

درس دوم

 

 

ادبیات حماسی رستم و اشکبوس

 

آشنایی با ادبیات حماسی و ویژگی های سبکی شاهنامه

آشنایی با مفاهیم وپیام های شعر حماسی

آشنایی با گونه ای از حماسه ی مصنوع

پرسش شفاهی

توزیع جزوات نمونه سوال

کار گروهی

پاسخ خود آزمایی ها

ارائه ی کتاب شاهنامه و معرفی آثار ی چند درباره ی این کتاب ارزشمند

 

 

 

هفته سوم

 

3

شنبه

20/7/87

 

 

درس سوم

 

حمله ی حیدری

 

آشنایی با ادبیات حماسی

آشنایی با گونه ای از حماسه ی مصنوع

پرسش گروهی

کنترل دفاتر دانش آموزان

پاسخ خود آزمایی ها

کار گروهی

 

 

هفته چهارم

 

4

شنبه

27/7/87

 

 

 

درس چهارم

 و

 پنجم

ادبیات نمایشی

بچه های آسمان

 

ادبیات داستانی معاصر

کباب غاز یا رساله در حکمت مطلقه ی « از ماست که بر ماست »

آشنایی با فیلم نامه نویسان معروف

آشنایی با نمونه ای از فیلم نامه

 

آشنایی باعناصر تشکیل دهنده داستان

تفاوت داستان های امروز و دیروز

آشنایی با سیر تحول و جلوه های گوناگون ادبیات داستانی معاصر

آشنایی با نثر ساده و طنز آمیز محمد علی جمال زاده

 

آزمون ماهانه

نمایش فیلم

( در ساعتی فوق العاده )

 

طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 2

مهرماه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 2

آبان ماه

 

 

طرح درس :

ادبیات فارسی 2

نام و نام خانوادگی  مدرس : زیبا سادات باقریان

پایه :

دوم دبیرستان

رشته :

کلیه ی رشته ها

سال تحصیلی :

1388-1387

دبیرستان دخترانه امام رضا (ع )

(ناحیه 4)

هدف کلی درس : آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان

آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها

توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال

ماهها

هفته ها

جلسه

روز و تاریخ

درس

موضوع و عنوان درس

هدف ویژه درس

فعالیت های دیگر

آبان

 

هفته اول

5

شنبه

4/8/87

 

 

تعطیل رسمی به مناسبت شهادت امام جعفر صادق

 

 

هفته دوم

 

6

 شنبه

11/8/87

 

 

 

ادامه ی

درس پنجم

 

کباب غاز یا رساله در حکمت مطلقه ی « از ماست که بر ماست »

آشنایی با نثر ساده و طنز آمیز محمد علی جمال زاده

بررسی اشکالات اوراق امتحانی

 کنترل جزوات نمونه سوال

پاسخ خود آزمایی ها

 

 

 

هفته سوم

 

 

7

شنبه

18/8/87

 

 

 

 

درس ششم

 و

هفتم

 

 

گیله مرد

 

سووشون

آشنیی با نمونه ای از داستان های نویسندگان مبارز ایران

 

آشنایی با جریان داستان نویسی معاصر ایران

 

پرسش گروهی

کنترل دفاتر دانش آموزان

پاسخ خود آزمایی ها

فعالیت گروهی

 

 

هفته چهارم

 

8

شنبه

25/8/87

 

 

 

درس هشتم

 

ادبیات پایداری

کلبه ی عمو تم

آشنایی با جلوه های اساسی ادبیات پایداری در جهان

آشنایی با نمونهای از ادب مقاومت

آشنایی با برخی از نویسندگان برجسته ی ادب پایداری در جهان

آزمون ماهانه

پاسخ خود آزمایی ها

کنترل جزوات نمونه سوال

کار گروهی 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 2

آذر ماه

 

 

طرح درس :

ادبیات فارسی 2

نام و نام خانوادگی  مدرس :

 زیبا سادات باقریان

پایه :

دوم دبیرستان

رشته :

کلیه ی رشته ها

سال تحصیلی :

1388-1387

دبیرستان دخترانه امام رضا (ع )

(ناحیه 4)

هدف کلی درس : آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان

آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها

توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال

 

ماهها

هفته ها

جلسه

روز و تاریخ

درس

موضوع و عنوان درس

هدف ویژه درس

فعالیت های دیگر

 

آذر

 

هفته اول

 

9

شنبه

2/9/87

 

 

درس نهم

 

در بیابان های تبعید

 

از یک انسان

 

آشنایی با نمونه های دیگر از ادبیات پایداری

آشنایی با نمونه های آثار ادبی جهان ومشترکات وپیوندهای آن با ادبیات فارسی

بررسی اشکالات اوراق امتحانی

پرسش شعر حفظی

فعالیت گروهی

پاسخ خود آزمایی ها

 

 

 

هفته دوم

 

 

10

شنبه

9/9/87

 

 

 

درس دهم

 

 

دخترک بینوا

آشنایی با افکار و اندیشه های ملل از طریق آثار ادبی آنان

آشنایی با نمونه ای از آثار ادبی مشهور جهان

پرسش شفاهی

کنترل دفاتر دانش آموزان

فعالیت گروهی

پاسخ خود آزمایی ها

پرسش شعر حفظی

 

 

 

هفته سوم

 

 

11

شنبه

16/9/87

 

 

 

درس یازدهم

 

 

هدیه ی سال نو

مائده های زمینی

آشنایی با برخی دیگر از چهره های ادبی جهان

پرسش گروهی

کنترل دفاتر دانش آموزان

کنترل جزوات نمونه سوال

فعالیت گروهی

پرسش شعر حفظی

 

 

 

هفته چهارم

 

 

12

شنبه

23/9/87

 

 

برگزاری آزمون مستمر

 به منظور ارزشیابی پایانی و آماده سازی دانش آموز برای شرکت در آزمون پایانی نیمه ی اول

 

آشنایی با داستان برون مرزی تا گور ونمونه ای از شعراو

 

 

 

هفته پنجم

 

 

13

شنبه

30/9/87

 

 

بررسی اشکالات اوراق امتحانی ، دوره ی کتاب، مروری بر نمونه سوالات امتحانات نهایی و آماده سازی دانش آموزان برای شرکت در آزمون پایانی نیمه ی اول با موفقیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 2

دی ماه

 

 

طرح درس :

ادبیات فارسی 2

نام و نام خانوادگی  مدرس :

 زیبا سادات باقریان

پایه :

دسوم دبیرستان

رشته :

کلیه ی رشته ها

سال تحصیلی :

1388-1387

دبیرستان دخترانه امام رضا (ع )

(ناحیه 4)

هدف کلی درس : آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان

آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها

توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال

ماهها

هفته ها

جلسه

روز و تاریخ

درس

موضوع و عنوان درس

هدف ویژه درس

فعالیت های دیگر

دی

 

 

هفته اول

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری امتحانات پایانی نیمه ی اول سال تحصیلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفته دوم

 

 

 

هفته سوم

 

 

هفته چهارم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 2

بهمن ماه

 

 

طرح درس :

ادبیات فارسی 2

نام و نام خانوادگی  مدرس :

 زیبا سادات باقریان

پایه :

دوم دبیرستان

رشته :

کلیه ی رشته ها

سال تحصیلی :

1388-1387

دبیرستان دخترانه امام رضا (ع )

(ناحیه 4)

هدف کلی درس : آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان

آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها

توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال

ماهها

هفته ها

جلسه

روز و تاریخ

درس

موضوع و عنوان درس

هدف ویژه درس

فعالیت های دیگر

بهمن

 

 

هفته اول

 

 

14

شنبه

5/11/87

 

 

 

درس دوازدهم

 

در آرزوی تو باشم

 

دل می رود ز دستم

اشنایی باجلوه هایی از ادب غنایی و تعلیمی

بررسی اشکالات اوراق امتحانی نیمه اول

فعالیت گروهی

ارائه ی دیوان سعدی و حافظ برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با این  دو شاعر برجسته ی ایران

 

 

 

هفته دوم

 

 

15

شنبه

12/11/87

 

 

 

 

 

درس سیزدهم

 

 

 

 

 

باغ عشق

پیدای پنهان

آشنایی با نمونه هایی از شعر و نثر عارفانه

پرسش شفاهی

کنترل دفاتر دانش آموزان

پاسخ خود آزمای ها

فعالیت گروهی

ارائه ی کتاب حدیق الحقیقه سنایی برای آشنایی بیشتر دانش اموزان با شعر این شاعر بزرگ

 

 

 

هفته سوم

 

 

16

شنبه

19/11/87

 

 

 

درس چهاردهم

 

 

تربیت انسانی و سنت ملی ما

 

آشنایی با مسائل گوناگون فرهنگی و هنری و پیوستگی آن ها با ادبیات فارسی

 

پرسش گروهی

کنترل جزوه نمونه سوال

پاسخ خود آزمایی ها

فعالیت گروهی

 

 

 

هفته چهارم

 

17

شنبه

26/11/87

 

 

درس پانزدهم

 

 

جلوه های هنر در اصفهان

آشنایی با ارزش های دینی ، ملی ، فرهنگی و هنری ایران

آشنایی با جلوه های هنر در معماری ایران

آزمون ماهانه

کنترل دفاتر دانش آموزان

پاسخ خود آزمایی ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 2

اسفند ماه

 

 

طرح درس :

ادبیات فارسی 2

نام و نام خانوادگی  مدرس : زیبا سادات باقریان

پایه :

دوم دبیرستان

رشته :

کلیه ی رشته ها

سال تحصیلی :

1388-1387

دبیرستان دخترانه امام رضا (ع )

(ناحیه 4)

هدف کلی درس : آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان

آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها

توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال

ماهها

هفته ها

جلسه

روز و تاریخ

درس

موضوع و عنوان درس

هدف ویژه درس

فعالیت های دیگر

اسفند

 

 

هفته اول

 

 

18

شنبه

3/12/87

 

 

 

درس شانزدهم

 

خسرو

 

مایع حرف شویی

آشنایی با برخی بزرگان ادبی صاحب اثر در زمینه مسائل فرهنگی

بررسی اشکالات اوراق امتحانی

پخش شعر اخوان با صدای خود شاعر

فعالیت گروهی

پاسخ خود آزمایی ها

 

 

 

هفته دوم

 

19

شنبه

10/12/87

 

 

درس هفدهم

 

داروگ

باغ من

انتظار

آشنایی با جنبه ها و جلوه های گوناگون شعر معاصر

آشنایی با نمونه هایی از اشعار معاصر

پرسش گروهی

کنترل دفاتر دانش آموزان

پاسخ خود آزمایی ها

فعالیت گروهی

پرسش شعر حفظی

 

 

هفته سوم

 

 

20

شنبه

17/12/87

 

 

 

درس هجدهم

 

 

سفر به خیر

در سایه سار نخل ولایت

آشنایی با نمونه هایی دیگر از شعر معاصر ایران

پرسش شفاهی

کنترل جزوه نمونه سوال

پاسخ خود آزمایی ها

فعالیت گروهی

 

 

هفته چهارم

 

 

21

شنبه

24/12/87

 

 

 

درس نوزدهم

 

 

 

حدیث جوانی

در کوچه سار شب

آشنایی با غزل معاصر

امتحان ماهانه

کنترل دفاتر دانش آموزان

پاسخ خود آزمایی ها

فعالیت گروهی

تعیین تکلیف نوروزی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 2

فروردین ماه

 

 

طرح درس :

ادبیات فارسی2

نام و نام خانوادگی  مدرس : زیبا سادات باقریان

پایه :

دوم دبیرستان

رشته :

کلیه ی رشته ها

سال تحصیلی :

1388-1387

دبیرستان دخترانه امام رضا (ع )

(ناحیه 4)

هدف کلی درس : آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان

آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها

توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال

ماهها

هفته ها

جلسه

روز و تاریخ

درس

موضوع و عنوان درس

هدف ویژه درس

فعالیت های دیگر

فروردین

 

 

هفته اول

 

تعطیلات نوروزی

 

 

هفته دوم

 

 

هفته سوم

 

22

شنبه

15/1/88

 

 

 

درس بیستم

 

مدرسه ی امام شوشتری

 

به سوی تخت جمشید

 

آشنایی با جلوه های هنری و ادبی سفر نامه

اشنایی با نمونه ای از سفر نامه آشنایی با چهر ه های ادبی صاحب سفر نامه

 

 

کنترل تکالیف نوروزی

فعالیت گروهی

پاسخ خود آزمایی ها

 

 

 

هفته چهارم

 

 

23

شنبه

22/1/88

 

 

 

درس بیست و یکم

 

 

 

 

 خاطرات اعتماد السلطنه

 

آن روزها

آشنایی با نمونه ای از

آشنایی با چهر ه های ادبی صاحب حسب حال

 

کنترل جزوه نمونه سوال

فعالیت گروهی

پاسخ خود آزمایی ها

 

 

هفته پنجم

 

24

شنبه

29/1/88

 

درس

بیست و دوم

 

شخصی به هزار غم گرفتارم

 

طرحی از یک زندگی

 

آشنایی با حبسیه و معرف ترین حبسیه سرای زبان فارسی

 

آشنایی با نمونه ای از زندگی نامه

 

آزمون ماهانه

کنترل دفاتر دانش آموزان

پاسخ خود آزمایی ها

فعالیت گروهی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 2

اردیبهشت  ماه

 

 

طرح درس :

ادبیات فارسی 2

نام و نام خانوادگی  مدرس : زیبا سادات باقریان

پایه :

دوم دبیرستان

رشته :

کلیه ی رشته ها

سال تحصیلی :

1388-1387

دبیرستان دخترانه امام رضا (ع )

(ناحیه 4)

هدف کلی درس : آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان

آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها

توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال

ماهها

هفته ها

جلسه

روز و تاریخ

درس

موضوع و عنوان درس

هدف ویژه درس

فعالیت های دیگر

اردیبهشت

 

 

 

هفته اول

 

 

25

شنبه

5/2/88

 

 

 

 

درس

بیست و سوم

 

 

 

 

کعبه ی مخفی

آشنایی با نمونه هایی از ادب فارسی در هندوستان

 

بررسی اشکالات اوراق امتحانی

پاسخ خود ازمایی ها

فعالیت گروهی

پرسش شعر حفظی

 

 

 

هفته دوم

 

 

26

شنبه

12/2/88

 

 

ادامه ی

درس

بیست و چهارم

 

 

مسافر

 

ریشه ی پیوند

 

آشنایی با جلوه های تاریخی فرهنگی و اجتماعی ادبیات فارسی برون مرزی

 

آشنایی با نمو نه هایی از آثار ادبی فارسی در افغانستان و تاجیکستان

 

کنترل جزوه نمونه سوال

رفع اشکال

پاسخ خود آزمایی ها

فعالیت گروهی

 

 

هفته سوم

 

 

27

شنبه

19/2/88

 

 

 

 

برگزاری آزمون مستمر

 به منظور ارزشیابی پایانی و آماده سازی دانش آموز برای شرکت در آزمون پایانی

 

 

هفته چهارم

 

28

شنبه

26/2/88

 

 

بررسی اشکالات اوراق امتحانی ، دوره ی کتاب، مروری بر نمونه سوالات امتحانات نهایی و آماده سازی دانش آموزان برای شرکت در امتحان نهایی با موفقیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 2

خرداد ماه

 

 

طرح درس :

ادبیات فارسی 2

نام و نام خانوادگی  مدرس : زیبا سادات باقریان

پایه :

دوم دبیرستان

رشته :

کلیه ی رشته ها

سال تحصیلی :

1388-1387

دبیرستان دخترانه امام رضا (ع )

(ناحیه 4)

هدف کلی درس : آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان

آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها

توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال

ماهها

هفته ها

جلسه

روز و تاریخ

درس

موضوع و عنوان درس

هدف ویژه درس

فعالیت های دیگر

خرداد

 

هفته اول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری امتحانات پایانی سال تحصیلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفته دوم

 

 

 

هفته سوم

 

 

 

هفته چهارم

 

 

 

 

 

طرح درس سالانه درس ادبيات فارسي يک

 

 

موضوع جلسه

 

عنوان درس

 

هفته

 

ماه

 

 

معني لغات – تبيين حمد ولغت – مولانا کيست ؟ مهمترين اثرش چه نام دارد ؟ معني شعر

 

درس اول : هرکاري که با نام خدا آغاز نشود ابتر است – با تو ياد هيچکس نبود روا

 

اول

 

 

 

 

 

 

 

 

مهر

 

ادبيات در ملل اسلامي و جهان چگونه تقسيم ميشوند و چه تفاوتي دارند ؟ ادبيات چيست  ؟ حماسه چيست ؟ حماسه بر چند بخش است ؟ معني لغات و معني شعر

 

 

ادبيات چيست ؟

درس دوم : ادبيات حماسي

 

دوم

 

 

تبيين داستان رستم وسهراب – معني لغات و معني شعر و توضيح نکات مهم درس

 

 

درس سوم: رزم رستم وسهراب

 

سوم

 

 

تعريف وتشريح صور خيال شعر ( تشبيه و استعاره ) – قافيه و شکل قرار گرفتن آن در انواع قالب شعري ( قطعه – مثنوي – غزل ) ادبيات نمايشي چيست ؟ در جهان و ايران چگونه است ؟

 

 

بياموزيم – ادبيات نمايشي

 

 

چهارم

 

 

تعزيه نمونه اي از ادبيات نمايشي به شيوه ي ايراني – معني لغات – معني شعر – تاثير تعزيه به عنوان محور انتقال حادثه ي عاشورا به دانش آموزان .

 

 

 

مير علمدار – در آمدي بر ادبيات

 

 

اول

 

 

 

 

 

 

آبان

 

عيار و عياران چه کساني بودند ؟ تشريح پيام درس – معني لغات .

 

داستان سمک و قطران

 

دوم

 

تبيين پيام درس – تقابل خير وشر در هستي – جدال اين دو – پيروزي دانايي- استعاره چيست ؟ مولانا وشعرهاي تمثيلي – پرهيز از سطحي نگري – معني لغات .

 

 

داستان خير وشر – بياموزيم و بخشي از طوطي و بقال

 

 

سوم

 

 

اتمام معني لغات -  ادبيات پايداري چيست ؟ اصلي ترين مسائل ادبيات پايداري – سيمين دانشور کيست ؟ معني لغات –تبيين تاثير اين نوع ادبيات در دانش آموزان .

 

 

طوطي وبقال – بياموزيم در آمدي بر ادبيات پايداري –گلهايي که در نسيم آزادي مي شکفد

 

 

چهارم

 

 

 

طرح درس سالانه درس ادبيات فارسي يک                                   

 

 

 

موضوع جلسه

 

عنوان درس

 

هفته

 

ماه

 

 

معني شعر – تشريح فضاي شعردرحادثه ي انقلاب و بازگشت امام به وطن – آويني کيست ؟ خدمات آويني در ساخت فيلم هاي مستند جنگ و فرهنگ ايران – معني لغات و متن هاي مشکل

 

خط خورشيد – بياموزيم  - دريادلان صف شکن   

 

اول

 

 

 

 

 

 

آذر

 

ويژگي شعر نو – تشريح ادبيات جهاني – خواندن متن درس – پيام داستان ( مهرورزي – تقدير از کساني که براي ما متحمل زحمت شدند ) .

 

 پاسخ – بياموزيم – در آمدي بر ادبيات جهاني

 

دوم

 

 

 شيلر کيست؟ کوپه کيست ؟ شهرت فردوسي و تحسين جهانيان .

 

هديه نا تمام – مسافر – فردوسي

 

سوم

 

 

مناظره چيست ؟ مشهورترين مناظره فارسي از کيست ؟

 

قطرات سه گانه – بياموزيم – پروردگارا

 

چهارم

 

 

دوره و رفع اشکال

 

 

 

اول

 

 

 

 

 

دي

 

 

 

امتحانات ترم

 

 

دوم

 

 

سوم

 

 

چهارم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرح درس سالانه درس ادبيات فارسي يک

 

 

 

موضوع جلسه

 

عنوان درس

 

هفته

 

ماه

 

 

ادبيات غنايي چيست ؟ نظامي شاعر چه قرني است ؟ آثار او – معني لغات – معني شعر

 

 

ادبيات غنايي – از کعبه  گشاده گردد اين در

 

اول

 

 

 

 

 

 

بهمن

 

معني لغات – معني شعر

 

درا مواچ سند

 

دوم

 

 

تعريف چهارپاره و شکل قالب – ادبيات تعليمي چيست ؟ انواع آن – معني لغات و عبارات مشکل

 

 

بياموزيم – ادبيات تعليمي – هنر وسخن

 

سوم

 

 

معني شعر و لغات – مفهوم کلي ابيات

 

کدام قبله – متاع چواني

 

چهارم

 

 

فرهنگ چيست ؟ حفظ فرهنگ چه ارزش هايي دارد ؟ معني عبارات و لغات مشکل

 

 

در آمدي بر فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي

 

اول

 

 

 

 

 

اسفند

 

زرين کوب کيست ؟ آثارش – معني عبارات و لغات – سهراب سپهري کيست ؟ آثارش- معني عبارات .

 

 

مسجد جلوه گاه هنر اسلامي – کلاس نقاشي

 

دوم

 

 

مضامين مهم ادبيات دوران مشروطه – دهخدا کيست ؟ آثارش – معني عبارات و لغات مشکل

 

 

در آمدي بر ادبيات مشروطه – مشروطه خالي

 

سوم

 

 

عارف قزويني کيست ؟ معني شعر – معني عبارات و لغات مشکل

 

 

نامه مرغ اسير –حاکم و فراشان

 

چهارم

 

 

 

 

 

 

 

طرح درس سالانه درس ادبيات فارسي يک

 

 

موضوع جلسه

 

عنوان درس

 

هفته

 

ماه

 

 

       

تعطيلات نوروزي

 

اول

 

 

 

 

 

 

فروردين

 

دوم

 

 

شاعر آزادي کيست ؟ بهار و مهارت او در شعر – معني شعر ولغات – تعريف حسب حال نويسي و زندگي نامه نويسي

 

مرغ گرفتار – بياموزيم – در آمدي بر سفرنامه ، حسب حال و زندگي نامه

 

 

سوم

 

 

ناصر خسرو کيست ؟ معني عبارات و لغات مشکل – عليرضا قزوه کيست ؟ معني عبارات

 

سفر به بصره – پرستو درقاف

 

چهارم

 

 

هلن کلر کيست ؟ معني عبارات مشکل – نيما کيست ؟ ايجاد تحولي شگرف در ادبيات معاصرايران

 

زندگي من – پيرمرد چشم ما بود

 

اول

 

 

 

 

 

ارديبهشت

 

حوزه ادبيات برون مرزي شامل چه کشوره هايي است ؟ اقبال لاهوري کيست ؟ معني شعر ها

 

در آمدي بر ادبيات فارسي برون مرزي – مسافر – ديده ور – دريا

 

دوم

 

 

ابراهيم صفا کيست ؟ معني شعر و لغت – عبيد رجب کيست ؟ معني شعر .

 

لاله آزاد – تا هست عالمي – مناچات

 

سوم

 

 

دوره و رفع اشکال

 

 

چهارم

 

 

امتحانات تر م

 

 

 

 

 

 

خرداد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

الگوي ياددهي و يادگيري  به روش کارایی تيمي

معرفي الگوي تدريس روش مذكور گروه هاي دانش آموزي رابه صورت تيم ، شماره و اسم معرفي مي كند . چرا كه اين روش در بين تيم ها يك نوع سيستم مديريتي منظم و سازمان يافته در كلاس درس ايجاد مي كند كه نه تنهاباعث بالا بردن همكاري هاي متقابل (mutual intraction) در فراگيران مي شود ، بلكه از بروز شلوغي و بي نظمي(agressiveness) ، كه بيشتر دركلاسها مواجه مي شويم ، جلوگيري مي كند . تاثیر  ديگر اين روش شناسايي و دسترسي سريع معلم به اعضاي تيم  مي باشد. آموزش تيمي فرايندي است كه از طريق آن مي توان فعاليت هاي تيمي را كه مستلزم كار جمعي و گروهي است به حداكثر رساند. آنچه كه در اين روش حائز اهميت است اينكه : 1. پيشرفت تحصيلي 2. تفكرنقادانه 3. نگرش هاي مثبت 4. تعامل گروهي 5. مهارت اجتماعي 6. خود باوري 7. احترام متقابل 8. مسئوليت پذيري 9. همبستگي دروني 10. نقد كار تيمي و ... .
ادامه نوشته

معرفي الگوي دريافت مفاهيم   

   روش تیمی یا کارایی تیمی مناسب ترین روش برای تدریس در کلاس های ۲۵تا۳۰ نفره است که در آن هر تیم چهارنفری بوده و براساس نمره ویا ارزشیابی تشخیصی تقسیم بندی می شود البته با توجه به فرایند وقت گیری اش می توان آن را درکلاس بومی سازی نمودو اگر نمره گذاری و رقابت به طور صحیح به کاررود کلاس درس تبدیل به میدان مسابقه و هیجان وحساسیت شده و ابدا خستگی و رکود درکلاس پیدا نمی شودمی توان آزمون ها را دوبار تیمی گرفت و یک بار فردی تا دراین صورت نمره ها هم استاندارد گردند البته اگر معلمی بتواند در هر کارتیمی هم آزمون فردی و هم تیمی را بگیرد کامل تر عمل کرده وگرنه به خاطر کم بودن وقت می تواندیکی ازآزمونها را بگیرد.فقط مهم این است که درکلاس درس مشاور وراهنمای توانا باشیم نه دانایی که فقط خودهمه ی کارهارا انجام می دهد..............

ادامه نوشته