تست قرابت معنایی و مفهوم شعر
3) گوشه ی چشمی به سوی من نداری گویا / خرمن حسن تو دارد خوشه چین تازه ای
4) حاصل نشود رضای سلطان / تا خاطر بندگان نجویی
51-بیت زیر با کدام بیت تناسب مفهومی دارد؟ (( بر در ارباب بی مروّت دنیا / چند نشینی که خواجه کی به درآید؟ ))(تجربی 87 )
1) عنان گیر تو گر روزی جمال درد دین باشد / عجب نبود که با ابدال خود را هم عنان بینی
2) بدین زور و زر دنیا چو بی عقلان مشو غرّه / که این آن نوبهاری نیست کش بی مهرگان بینی
3) عطا از خلق چون جویی گر او را مال ده گویی / به سوی عیب چون پویی، گر او را غیب دان بینی؟
4) چه باید نازش و نالش بر اقبالی و ادباری / که تا بر هم زنی دیده، نه این بینی نه آن بینی
52-کدام بیت به مفهوم عبارت زیر اشاره ندارد؟ ( ریاضی 87 )
(( ای کریمی که بخشنده ی عطایی و ای حکیمی که پوشنده ی خطایی و ای صمدی که از ادراک خلق جدایی و ای قادری که خدایی را سزایی، جان ما را صفای خود ده و ما را آن ده که آن به و مگذار ما را به که ومه.))
1) اکبر و اعظم خدای عالم و آدم / صورت خوب آفرید و سیرت زیبا
2) خداوند بخشنده دستگیر / کریم خطا بخش پوزش پذیر
3) به خدایی سزا مرا ورا دان / شب و شبگیر رو مرا ورا خوان
4) ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم / و زهر چه گفته اند و شنیدیم و خوانده ایم
53-بیت ((چه غم دیوار امّت را که دارد چون تو پشتیبان / چه باک از موج بحر آن را که باشد نوح کشتی بان))با کدام گروه ابیات مفهومی مشترک دارد؟ ( ریاضی 87 )
الف-گر هزاران دام باشد در قدم / چون تو با مایی، نباشد هیچ غم
ب-دست در دامن مردان زن و اندیشه مکن / هرکه با نوح نشیند چه غم از طوفانش
ج-از آب دیده صد ره طوفان نوح دیدم / و ز لوح سینه هرگز نقشت نگشت زایل
د-هر دلی کز قبل شادی او شاد بود / گرش طوفان غمان بارد غمگین نکند
ه-هر که در سایه عنایت اوست / گنهش طاغت است و دشمن، دوست
و-نه غم و اندیشه ی سود و زیان / نه خیال این فلان و آن فلان
ز-چون عنایاتت بود با ما مقیم / کی بود بیمی از آن دزد لئیم
1) الف،ب،ج 2) د،ج،ب 3) ه،و،ز 4) ه،الف،ز
54-عبارت زیر با کدام بیت می تواند ارتباط معنایی داشته باشد؟ ( انسانی 87 )
(( امروز که من این قصّه آغاز می کنم از این قوم که من سخن خواهم راند، یک دوتن زنده اند در گوشه ای افتاده و خواجه بو سهل زوزنی، چند سال است تا گذشته شده است و به پاسخ آن که از وی رفت گرفتار.))
1) آتشی بودند مومن سوز و بس / سوخت خود را آتش ایشان چو خس
2) غیر تو هر چه خوش است و نا خوش است / آدمی سوز است و عین آتش است
3) زآتش شهوت نشوزد اهل دین / باقیان را برده تا قعر زمین
4) او به ظاهر واعظ احکام بود / لیک در باطن صفیر و دام بود
55-بیت زیر با کدام بیت ارتباط معنایی دارد؟ ( انسانی 87 )
((ابلهی کا و روز روشن شمع کا فوری نهد / روز بینی کش به شب روغن نباشد در چراغ))
1) ای که پنجاه رفت و در خوابی / مگر این پنج روزه دریابی
2) خواب نوشین بامداد رخیل / باز دارد پیاده راز سبیل
3) ای تهی دست رفته در بازار / تو سمت پر نیاوری دستار
4) هر که مزروع خود بخورد به خوید / وقت خرمش خوشه باید چید
56-بیت زیر با کدام بیت ارتباط معنایی ندارد؟ ( انسانی 87 )
(( کوتاه نظر غافل از آن سرو بلند است / کاین جامه به اندازه ی هر کس نبریدند ))
1) کرم کاندر چوب زاییده حال / کی بداند چوب را وقت نهال
2) در سرم از عشق گل سودا بس است / زان که مطلوبم گل رعنا بس است
3) طاقت سیمرغ نارد بلبلی / بلبلی را بس بود عشق گلی
4) پشه کی داند که این باغ از کی است / کاو بهاران زاد و مرگش دردی است
57-مفهوم حدیث (( موتوا قبل ان تموتوا )) با همه ی ابیات به جز بیت ............. ارتباط معنایی دارد.(انسانی 87 )
1) شرط روز بعث، اوّل مردن است / زان که بعث مرده زنده کردن است
2) اگر پیش از اجل یک دم بمیری / در آن یک دم دو عالم را بگیری
3) ای برادر چو عاقبت خاک است / خاک شو پیش از آن که خاک شوی
4) دلم ببردی جان هم ببر که مرگ به است / ز زندگانی اندر شماتت دشمن
58-بیت زیر با کدام بیت تناسب معنایی دارد؟ ( انسانی 87 )
(( حدیث روضه نگویم، گل بهشت نبویم / جمال حور نجویم، دوان به سوی تو باشم ))
1) اگر به جان و جهانم دهد به تو دست / به ترک هر دو هردو به دست آورم رضای تو را
2) مزد اگر ندهد مهر دیگری در دل / که کس به غیر تو شایسته نیست جای تو را
3) کلید هشت بهشت اربه من دهد رضوان / نه مردم اربگذارم در سرای تو
4) به بهشتی نتوام رفت که رضوانی است / ننهم پای در آن خانه که دربانی هست
59-بیت زیر با کدام بیت ارتباط معنایی ندارد؟ ( انسانی 87 )
(( عشق چون آید برد هوش دل فرزانه را / دزد دانا می کشد اوّل چراغ خانه را ))
1) عقل باری خسروی می کرد بر ملک وجود / باز چون فرهاد، عاشق برلب شیرین اوست
2) عشق آمد و عقل از پی بیچارگیش رفت / وین یقین تو که در عین شکستی
3) در تفکّرف عقل مسکین پایمال عشق شد / با پریشانی دل شوریده چشمم خواب داشت
4) ای عقل نگفتم که تو در عشق نگنجی / در دولت خاقان نتوان کرد خلافت
60-جمله ی (( در دنیا همه ی دلتنگی ها از دل نهادگی بر این عالم است )) با کدام بیت تناسب معنایی دارد؟ ( انسانی87 )
1) نکند دوست زینها راز دوست / دل نهادم بر آنچه خاطر اوست
2) فراوان خزینه، فراوان غم است / کم است انده آن را که دنیا کم است
3) کم خود نخاهی ، کم کس مگیر / ممیران کسی راو هرگز ممیر
4) کسی کاو فروتن تر و رادتر / دل دوستانش بدو شادتر
61- عبارت: (( حلّاج گفت: دست از آدمی بسته جدا کردن آسان است، مرد آن است که دست صفات – که کلاه همّت از تارک عرش در می کشد – قطع می کند. )) با کدام بیت ارتباط معنایی ندارد؟ ( انسانی 87 )
1) سیر جسم خشک بر خشکی فتاد / سیر جان پا در دل دریا نهاد
2) حسّ خشکی دید کز خشکی بزاد / عیسی جان پای بر دریا نهاد
3) سیر بیرونی است قول و فعل ما / سیر باطل هست بالای سما
4) چون که عمر اندر ره خشکی گذشت / گاه کوه و گاه دریا گاه دشت
62-بیت(( این مدعیان در طلبش بی خبران اند/ کان را که خبر شد خبری باز نیامد))با مفهوم کدام بیت متناسب است؟(ریاضی 87)
1) من نه کنون پا نهاده ام به خرابات / بر سر کوچه بوده ام ز اوایل
2) دم نتوان زد به مجلسی که در آن جا / مهر خموشی زدند بر لب قایل
3) واسطه را با تو هیچ رایطه ای نیست / کس به وصال تو چون رسد به وسایل
4) پرده ی تن را به دست شوق دریدیم / تا نشو در میان ما و تو حایل
63-از مفهوم کدام بیت، حکم (( کار را به کاردان بسپارید.)) دریافت نمی شود؟( ریاضی 87 )
1) مر سفها را به هیچ کار مده دست / کز یفها پدید این همه خذلال
2) نبرد پیش مصاف آزموده معلوم است / چنان که مسئله ی شرع پیش دانشمند
3) به جان ملامت عشّاق می کنند عوام / معیّن است که کار دگر نمی دانند
4) از پی بهبود ملک و دولت بگزین / مردم دانا به جای مردم نادان
64-مفهوم عبارت (( کلّ شی یرجع الی اصله )) در کدام بیت وجود ندارد؟ ( ریاضی 87 )
1) سير جسم خشك بر خشكي فتاد / سیر جان، پا دردل دریا نهاد
2) مادر فرزند، جویای وی است / اصل ها مر فرع ها را در پی است
3) دل تو را در کوی اهل دل کشد / تن تو را در حبس آب و گل کشد
4) جان گشاده سوی گردون بال ها / تن زده اندر زمین چنگال ها
65-بیت (( در نیابد حال پخته هیچ خام / پس سخن کوتاه باید والسلام )) با کدام بیت ارتباط معنایی ندارد؟ ( ریاضی 87 )
1) سعدی سخن یار نگوید بر اغیار / هرگز نبرد سوخته ای قصّه به خامی
2) پیر میخانه چه خوش گفت به دردی کش خویش / که مگو حال دل سوخته با خامی چند
3) فردا به داغ دوزخ نا پخته ای بسوزد / کامروز آتش عشق از وی نبرد خامی
4) هر که در آتش نرفت بی خبر از سوزماست / سوخته داند که چیست پختن سودای خام
66-بیت (( لاله و گل زخمی خمیازه اند / عیش این گلشن خماری بیش نیست )) با کدام بیت ارتباط معنایی ندارد؟ (ریاضی87)
1) خمیازه گشاید دهن زخم دلم باز / چون دیده بدان غمزه ی ناوک فکن افتد
2) ز سیل حادثه صحرا و کوه در سفر است / چه واکشیده ای ای خانمان خراب این جا
3) ای که در نعمت و نازی به جهان غرّه مباش / که محال است در این مرحله امکان خلود
4) دامن کشان که می رود امروز بر زمین / فردا غبار کالبدش در هوا رود
71-عبارت (( الهی، شیرین ترین عطاها در دل من رجای تو خداوند است.)) با کدام بیت تناسب مفهومی دارد؟ ( تجربی 87 )
1) چون هر چه می رسد به تو از کرده های توست / جرم فلک کدام و گناه زمانه چیست؟
2) گناه کج روی توست نا امیدی تو / که تیر راست خطا کم تر از نشانه رود
3) گناه می کنی و پس امید رحمت چیست / اگر تو جز دل خود روزی دگر نخوری
4) چه غم که طاعت ماکم، گناهمان عشق است / که نیست در نظر او کم و زیادت ما
72-عبارت (( در ایل حرمت و آسایش و کس و کار داشتیم، در شهر آرام و قرار و غم خوار و اندوه گسار نداشتم.)) با کدام بیت، قرابت مفهومی دارد؟ ( تجربی 87 )
1) در آن نفس که طریق حیات بسته شود / گشایشی ات نباشد ز خویش و بیگانه
2) تو باز سدره نشینی فلک نشیمن تو ست / چرا چو جغد کنی آشیان به ویرانه
3) هر آن طلسم که بستند عاقلان بر هم / به سنگ تفرقه بشکست چرخ دیوانه
4) مباش غرّه به مهر سپهر دون پرور / که پای دام کشیده است بر سر دانه
73-مفهوم بیت زیر در کدام بیت وجود ندارد؟ (تجربی 87 )
(( در نیابد حال پخته هیچ خام / پس سخن کوتاه باید والسلام ))
1) تا نسوزد نیاید بوی عود / پخته داند کاین سخن با خام نیست
2) فریاد من از سوختگی هاست چو آتش / چون باده زخامی نبود جوش و خروشم
3) دردا که بپختیم در این سوز نهایی / وان را خبر از آتش ما نیست که خام است
4) آتش روی توزین گونه که در خلق گرفت / عجب از سوختگی نیست که خامی عجب است
74-متن زیر با کدام بیت تناسب مفهومی ندارد؟ (تجربی 87 )
(( چه چیز را دشوار پنهان می توان داشت؟ آتش را که در روز دودش از راز نهان خبر می دهد و در شب شعله اش پرده دری می کند. عشق نیز چون آتش است که پنهان نمی ماند، زیرا هر چه عاشق در راز پوشی بکوشد، باز نگاه دو دیده اش از سرّ ضمیر خبر می دهد. ))
1) در سوخته پنهان نتوان داشتن آتش / ما هیچ نگفتیم حکایت به در افتاد
2) سعدی ز خلق چند نهان راز دل کنی / چون ماجرای عشق تو یک یک به در افتاد
3) پیرانه سرم عشق جوانی به سر افتاد / وان راز که در دل بنهفتم به در افتاد
4) صاحب نظران این نفس گرم چو آتش / دانند که در خرمن من بیش تر افتاد
75-بیت (( درون دلت شهر بند است راز / نگر تا نبیند در شهر باز )) با کدام بیت تناسب مفهومی ندارد؟ (تجربی 87 )
1) مصلحت نیست زشیرین سخنان خاموشی / زنگ آیینه بود طوطی اگر لال شود
2) مگیر از لب خویش مهر خموشی / مکن رخنه دیوار گلزار خود را
3) زخامشی دهن غنچه پر ز زر شده است / سکوت جایزه دارد چرا نمی گیری
4) مصلحت توست زبان زیر کام / تیغ پسندیده بود در نیام
76-عبارت (( انسان های خوب از این زندان خاکی و زندگی رنج و بند و شکنجه گاه و درد، با دست های مهربان مرگ نجات می یابند. )) با مفهوم کدام بیت متناسب است؟ (تجربی 87 )
1) مرگ را هم سنگ با هجران مدان ای دل که من / با رها سنجیده ام مردن یکی، هجران صد است
2) دشمن بر آب دیده ی من رحمت آورد / رحمت ز دشمنان چه بود؟ غایت عذاب
3) رحم در عالم اگر هست اجل دارد و بس / کاین همه طایر روح از قفس آزاد کند
4) بر من که گرفتار توام رحم مفرمای / رحم است بر آن کس که گرفتار نباشد
تست های تألیفی قرابت معنایی ( از شماره 77 تا 92 )
77-عبارت (( راست بازو پاک بازو امیر باش )) با کدام بیت تناسب مفهومی ندارد؟
1) گر کجی را شقاوت است اثر / راستی را سعادت است اثر
2) راستی کن که راستان رستند / در جهان راستان قوی رستند
3) راستی آور که شوی رستگار / راستی از تو طفر از کردگار
4) نقشم از مصلحت چنان آمد / از کژی راستی کمان آمد
78-مفهوم عبارت (( راست بازو پاک بازو امیر باش )) با همه ی ابیات به جز بیت .......ارتباط معنایی دارد؟
1) هر که او پیشه راستی دارد / نقد معنی در آستی دارد
2) راستی خانم فیروزه ی بو اسحاقی / خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود
3) در خیال دروغ بی مددی است / راستی حکم نامه ی ابدی است
4) نقش کژ محو کن زتخته ی دل / تا شود کشف بر تو هر مشکل
79-کدام بیت با عبارت (( به قول مردمان خطی بروی فرو نتوان کشید )) ارتباط معنایی دارد؟
1) بد اندیش مردم به جز بد ندید / بیفتاد و عاجز تر از خود ندید
2) همه عیب خلق دیدن نه مروّت است ومردی / نگهی به خویشتن کن که تو هم گناه داری
3) نیک و بد چون همی بباید مرد / خنک آن کس که گوی نیکی برد
4) نکویی با بدان کردن چنان است / که بد کردن به جای ****
80-حکایت (( مستوجب آتش )) از اسرارالتوحید ( زنی نادانسته، خاکستر از بام بینداخت. به جامه ی شیخ ابو سعید رسید. گفت: کسی که مستوجب آتش بود به خاکستر بازو قناعت کنند بسیار شکر واجب آید.) با کدام بیت تناسب ندارد؟
1) غم زیر دستان بخور زینهار / بترس از زبردستی روزگار
2) زمغرور دنیا ره دین مجوی / خدا بینی از خویشتن بین مجوی
3) که ای نفس من در خور آتشم / به خاکستری روی درهم کشم
4) بزرگان نکردند در خور نگاه / خدا بینی از خویشتن بین مخواه
81-عبارت (( مرد آن بود که در میان خلق بنشیند و برخیزد و ستد و داد کند و یک لحظه از خدای غافل نباشد.)) با مفهوم کدام بیت تناسب دارد؟
1) بگفت آن جا پری رویان نلغزند / چو گل بسیار شد پیلان بلغزند
2) نیست باز آمدن از فکر و خیال تو مرا / با رفیقان موافق سفر دور خوش است
3) نهفته باش ز مردم، که خلق دیو رهند / فرشته اوست که از چشم خلق پنهان است
4) در صحبت خلق جز پریشانی نیست / کنجی بنشین و جز قناعت مطلب
82-حکایت ((بهترین خلق )) از اسرار التوحید با کدام گزینه تناسب ندارد؟
1) در شناسایی مکن تعجیل، طالب زان که من / هر که را کافر گمان بردم مسلمان یافتم
2) کنون تا یقینت نگردد گناه / به گفتار دشمن گزندش مخواه
3) طاعت از دست نیاید گنهی باید کرد / در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد
4) و لیکن به گفتار خام کهان / نشاید کشیدن قلم بر مهان
83-کدام بیت نسبت به سایر ابیات پیامی متفاوت دارد؟
1) چرا گوید آن چیز در خفیه مرد / که گر فاش گردد شود روی زرد
2) پس کس نگویم چیزی نهفت / که در پیش رویش نیارم گفت
3) آن را که بود مغز و خرد خاموش است / از کاسه ی پر صدا نیاید بیرون
4) لب مگشا گر چه در او نوش هاست / کز پس دیوار بسی گوش هاست
84- بیت (( درون دلت شهر بند است راز / نگر تا نبیند در شهر باز )) با کدام بیت ارتباط معنایی ندارد؟
1) سخن دیو بندی است در چاه دل / به بالای کام و زبانش مهل
2) سخن تا نگویی بر او دست هست / چو گفته شود باید او بر تو دست
3) چو مردم سخن گفت باید به هوش / و گرنه شدن چون بهایم خموش
4) ای سلیم آب ز چشمه ببند / که چو پر شد نتوان بستن جوی
85-مفهوم کلی کدام گزینه با بیت زیر تناسب دارد؟
(( وانگردد از ره آن تیرای پسر / بند باید کرد سیلی راز سر ))
1) نباید سخن گفت ناساخته / نشاید بریدن نینداخته
2) کم گوی و گزیده گوی چون در / تاز اندک تو جهان شود پر
3) کم آواز هرگز نبینی خجل / جوی مشک بهتر که یک توده گل
4) بی کمالی های انسان از سخن پیدا شود / پسته ی بی مغز چون لب واکند رسوا شود
86-کدام بیت با سایر ابیات تناسب معنایی ندارد؟
1) کدام برگ درخت است اگر نظر داری / که سرّ صنع الهی بر او نه مکتوب است
2) یار بی پرده از در و دیوار / در تجلّی است یا اولی الابصار
3) به جهان خرّم از آنم که جهان خرّم از اوست / عاشقّم بر همه عالم که همه عالم از اوست
4) بیدلی در همه احوال خدا با او بود / او نمی دیدش و از دور خدایا می کرد
87-کدام بیت مفهوم (( کلََََُّ اناء یترشّحُ بمافیه )) را در بر دارد؟
1) که نخواهد همیشه با آید / به سلامت زچشمه سار سبو
2) کاسه ی چینی که صدا می کند / راز دل خویش ادا می کند
3) موج زند سینه که تا لب بود / کوزه بریزد چو لبالب بود
4) آینه ت دانی چرا غمّاز نیست / زان که زنگار از رخش ممتاز نیست
88-همه ی ابیات با بیت (( بی کمالی های انسان از سخنش پیدا شود / پسته ی بی مغز چون لب وا کند رسوا شود )) تناسب معنایی دارند به جز بیت........
1) با طنش همچو پشت آیینه بود / ظاهر هر که صافتر دیدم
2) حال متکلّم از کلامش پیداست / از کوزه همان برون تراور که اوست
3) کف به حس بینی و دریا از دلیل / گفت، پنهان آشکارا، قال و قبل
4) سخن پیدا کند کز من و تو مردم کیست / که بی سخن من و تو نقش دیواریم
89-اتکای به نفس و عدم وابستگی به اصل و نسب در کدام بیت مشهود نیست؟
1) هنر کی بود تا نباشد گهر / نژ اره کسی دیده ای بی هنر؟
2) گوهرنمای جوهر ذاتی خویش باش / خاکش به سر که زنده به نام پدر بود
3) گرد نام پدر چه می گردی / پدر خویش باش اگر مردی
4) پارسا باش و نسبت از خود کن / پارسازادگی ادب نبود
90-آیه ی ((قل کلّ یعمل علی تسالکته )) ( هر کسی مطابق سرشت خود کار می کند.) با کدام بیت تناسب دارد؟
1) هر کسی از ظنّ خود شد یار من / از درون من نجست اسرار من
2) منی چون بپیوست با کردگار / شکست اندر آورد و برگشت کار
3) به یزدان هر آن کس که شد نا سپاس / به دلش اندر آید زهر سو هراس
4) هر کسی را بهر کاری ساختند / میل آن را در دلش انداختند
91- مفهوم بیت (( هر کسی را سیرتی بنهادم / هر کسی را اصطلاحی داده ام )) با کدام بیت متناسب نیست؟
1) حسد چه می بری ای سست نظم بر حافظ / قبول خاطر و لطف سخن خداداد است
2) عاشق همه دم فکر غم دوست کند / معشوق کرشمه ای که نیکوست کند
3) هر که در این بزم مقرّب تر است / جام بلا بیشترش می دهند
4) مدبّری که به گٌل نکهت و به گِل جان داد / به هر که هر چه سزا دید عاقبت آن داد
92-مفهوم بیت (( اصحبت امیرا و امسیت اسیراً )) با کدام بیت متناسب نیست؟
1) اکنون به دام صد غم و صد محنتم اسیر / آن مرغ خوشدلی که تو دیدی پرید و رفت
2) امروز خنده طرح به گلزار می دهد / آن روز شوم رفت که صائب ملال داشت
3) آن روزگار کو که مرا یار، یار بود / دل بر کنار از این غم و او در کنار بود
4) روزم به آخر آمد و روزی نزاد نیز / زان گونه روزگار که ان روزگار بود
93-مفهوم کدام بیت با (( کلّ اناء یترشح بمافیه )) نامتناسب است؟ (انسانی 83)
1) بد اصل گدا، چو خواجه گردد نه نکوست / مغرور شود نداند از دشمن دوست
2) پاک دامانی چو شمع و نور بارد از رُخت / پاک دامانی دلیلش روی نورانی بود
3) می دهد ظاهر هر کس خبر از باطن او / رتبه ی پیرهن آری ز قبا معلوم است
4) آن که چو خرماست رفیقش مدان / کاوست برون مغز و درون استخوان
94-کدام بیت، یادآور ضرب المثل (( دوری و دوستی )) است؟ ( انسانی 83 )
1) من چشم از او چگونه توانم نگاه داشت / کاوّل نظر به دیدن او دیده ور شدم
2) باران چو پیاپی شد گردند ملول از وی / وان گه که نبارد هیچ، وصلتش به دعا خواهند
3) من قدم بیرون نمی یارم نهاد از کوی دوست / دوستان معذور داریدم که پایم در گل است
4) دوستان عیب کنندم که چرا دل به تو دارم / باید اوّل به تو گفتن که چنین خوب چرایی
95-مفهوم بیت (( خلق چو مرغابیان زاده ز دریای جان / کی کند این جا مقام مرغ کز آن بحر خاست )) کدام است؟
1) به صوت خوش چو حیوان است مایل / زحیوان کم نشاید بودن ای دل
2) تن زجان و جان زتن مستور نیست / لیک کس را دید جان دستور نیست
3) هر کسی کاو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش
4) کبوتری که دگر آشیان نخواهد دید / قضا همی بردش تا به سوی دانه و دام
96- مفهوم بیت (( به شادی و آسایش و خواب و خور / ندارند کاری دل افگار ها )) با کدام بیت متناسب نیست؟
1) ناز پرورد تنعّم نبرد راه به دوست / عاشقی شیوه ی رندان بلاکش باشد
2) عاشق شو، ارنه روزی کار جهان سرآید / ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی
3) کی کند عاشق نگاهی در جهان / زان که عاشق را جهانی دیگر است
4) مهین مهرورزان که آزاده اند / بریزند از دام جان تارها
97-کدام یک از ابیات زیر با این بیت تناسب معنایی دارد؟ (آزمایشی 84 یزد )
(( جوانی صرف نادانی شد و پیری پشیمانی / دریغا وقت پیری، آدمی هشیار می گردد ))
1) عمر جوانیم به بطالت گذشت و حیف / هشیار گشته وقت پیری ولیکن چه ناصواب
2) حالی نشد نصیبم از این رنج و زندگی / پیری رسید غرق بطالت پس از شباب
3) عمری گذشت در غم هجران روی دوست / مرغم درون آتش و ماهی برون آب
4) هان ای پسر، فصل جوانی به هوش باش / در پیری از تو هیچ نیاید به غیر خواب
98-بیت زیر با کدام گزینه ارتباط معنایی دارد؟ ( چهاردهمین المپیاد ادبی 79 )
(( رنگین سخنان در سخن خویش نهان اند / از نکهت خود نیست به هر حال جدا گل ))
1) بی کمالی های انسان از سخن پیدا شود / پسته ی بی مغز چون لب وا کند رسوا شود
2) برو طواف دلی کن که کعبه ی مخفی است / که آن خلیل بنا کرد و این خدا خود ساخت
3) عیب پاکان زود بر مردم هویدا می شود / موی اندر شیر خالص زود پیدا می شود
4) در سخن مخفی شدم مانند بو در برگ گل / هر که خواهد دیدنم گو در سخن بیند مرا
99- بیت (( در پس آزادگان به هیچ طریقی / پیش کسان بد مگو که نیک نباشد )) با مفهوم کدام بیت تناسب دارد؟ (آزمایشی ریاضی87)
1) از آن مرد دانا دهان دوخته است / که بیند که شمع از زبان سوخته است
2) چرا گوید آن چیز در خُفیه مرد / که گر فاش گردد شود روی زرد
3) صد انداختی تیر و هر صد خطاست / اگر هوشمندی یک انداز و راست
4) کم آواز هرگز نبینی خجل / جوی مشک بهتر که یک توده گل
100-بیت (( ای گل به دست مال هوس پیشگان مرو / مگذار تا زدست تو این رنگ و بو رود )) با کدام بیت تناسب معنایی ندارد؟ (ریاضی82 )
1) از بهر دفع غم به کسی گر بری پناه / هم غم به جای ماند و هم آبرو رود
2) بلبل ما چون کند آهنگ دوری از چمن / آب و رنگ اعتبار از روی گلشن می رود
3) تو را عزیزتر از آبرو متاعی نیست / هر آن چه هست تلف ساز و آبرو بگذار
4) مزن بر سنگ پیش سخت روبان گوهر خود را / به هر آیینه ی تاریک منما جوهر
ادبی آموزشی